Розвиток потенціалу аналітичних центрів у сфері комунікацій

Спроможність ефективно комунікувати результати своєї роботи — часто недооцінена але напрочуд важлива частина спроможності аналітичних центрів. Без донесення обґрунтованої та зрозумілої інформації — посадовцю, депутату, широкому загалу — марно сподіватись вплинути на ухвалення рішень, якою би якісною і ґрунтовною не була аналітика.

Для посилення спроможностей аналітичних центрів у формуванні політик, оцінці їх впливу та стратегічних комунікаціях — особливо в контексті євроінтеграції України — Український Жіночий Фонд за підтримки Європейського союзу об’єднав зусилля із партнерами в Україні, Литві та Молдові. За завдання із посилення спроможностей у комунікаціях взявся національний партнер — Центр стратегічних комунікацій StratCom Ukraine.

До мережі гендерних аналітичних центрів долучилися вісім організацій: “Центр дослідження суспільства” (Cedos), “Вокс Україна”, “ЮрФем”, Бюро гендерних стратегій та бюджетування, Центр “Інтелект Сумщини”, “Жінки в медіа”, “Інформаційно-консультативний жіночий центр” та “Юридична сотня”.

“Завданням проєкту було посилення консультативної та моніторингової ролі аналітичних центрів у впровадженні Угоди про асоціацію Україна–ЄС”, — зазначає Марія Володіна, проєктна менеджерка StratCom Ukraine.

Під менторським супроводом центри розробляли та реалізовували 20 незалежних регіональних комунікаційних кампаній. Ці ініціативи покликані підвищити обізнаність громадян України про переваги європейської інтеграції — зокрема у сфері гендерної рівності, а також на інформування міжнародної спільноти про прогрес України.

“Проєкт розпочався триденним комунікаційним кемпом, де представники і представниці аналітичних центрів опрацьовували ключові повідомлення, ефективні комунікаційні формати та канали, аналізували успішні кейси, а також вивчили підходи до висвітлення гендерно чутливих тем. Розбирали, з чого складається комунікаційна стратегія, для чого її впроваджують, як формувати задачі і цілі для своїх центрів, — розповідає Марія Володіна.

Для багатьох центрів участь у комунікаційному кемпі стала першим практичним досвідом такого рівня, що дозволив не лише поглибити теоретичні знання, а й сформувати конкретні напрацювання та чітке бачення подальших кроків.

 

Вони отримали аналіз медіаприсутності — ефективність каналів, експертну видимість, доступність для ЗМІ. Це дало поштовх до системної роботи над комунікацією та підвищило впевненість команд.

“Після кемпу відбулися індивідуальні менторські сесії, під час яких були розроблені індивідуальні плани розвитку комунікаційних спроможностей аналітичних центрів. Ми презентували центрам аналіз їх медіаприсутності. Аналіз включав оційнку ефективності каналів комунікації,  присутності експертів у медіа, доступності контактів для журналістів. Це дало поштовх до системної роботи над комунікацією та підвищило впевненість команд”, — каже Марія Володіна, проєктна менеджерка Центру стратегічних комунікацій StratCom Ukraine.

Більшість організацій мали схожі стартові виклики: відсутність сталих комунікаційних команд, комунікаційного менеджера або ж його залучення лише до окремих проєктів, а також відсутність або незавершеність комунікаційної стратегії.

“У багатьох центрах була проблема з видимістю експертів: багато спеціалістів, але не вистачало ресурсів для їх просування. Тому під час розробки комунікаційних планів ми рекомендували створювати карти експертів з їх характеристиками. Ці кроки виявилися дуже корисними: центри почали регулярно використовувати рекомендації, що значно підвищило видимість експертів – а також їхню впевненість. Зросла міжсекторальна співпраця, покращилась комунікація з урядовими структурами та медіа. Аналітичні центри зрозуміли важливість постійного діалогу з медіа, а не лише точкових контактів”, — пояснює Марія Володіна, проєктна менеджерка Центру стратегічних комунікацій StratCom Ukraine.

Усі центри зокрема відзначають посилення експертної видимості як ключовий результат.

“Проєкт, і зокрема його комунікаційна складова, відкрив нові можливості для розвитку Аналітичного центру ЮрФем. Під час менторських зустрічей ми разом з фахівчинями аналізували, як покращити наші комунікаційні спроможності. Частина рекомендацій вже впроваджена — зокрема, ми говорили про те, як важливо самим експерткам організації комунікувати свої напрацювання. Для цього ми розробили відповідну концепцію видимості експерток і зараз активно впроваджуємо її в життя, — розповідає Олена Огоновська, спеціалістка з комунікацій та розвитку партнерств Асоціації жінок-юристок України “ЮрФем”. — Однією з головних рекомендацій було продовження життя контенту. У межах проєкту ми працювали над серією відеоподкастів “Інтегруючись в ЄС: розмови про гендерну рівність”, які показують, як євроінтеграційні процеси в цій сфері можуть змінити повсякденне життя українців/ок. Важливим аспектом є те, що нам вдалось зробити цей продукт максимально безбар’єрним — доступні три формати (аудіо, відео, текст) і субтитри українською, англійською та жестовою мовою. 5 випусків зібрали понад 700 тис. переглядів на YouTube та тисячі — у соцмережах. Завдяки підтримці Українського Жіночого Фонду ми змогли збільшити охоплення в регіонах і пояснити, як гендерна складова євроінтеграції допомагає зменшити нерівність і доглядове навантаження”.

20 комунікаційних кампаній вже завершені. Серед них — аналітичний центр Cedos, який за результатами проєкту розробив зокрема карту медіа і карту спікерів та спікерок, а також деталізувала експертизу команди, аби комунікація з фахівцями та фахівчиня центру була доступнішою.

“Серед напрацювань, які нам вдалось зробити в процесі консультацій і менторства зі Stratcom, окремо хочу виділити документ із Talking Heads організації — списку експерт_ок, де вказаний профіль їх роботи та їх контакти. Завдяки цьому документу, який ми найближчим часом розішлемо медіа, журналіст_ки зможуть напряму звернутися до наших експерт_ок за коментарями для своїх публікацій. Також дуже корисними були ідеї про «Базу контактів представників органів законодавчої та виконавчої влади» та «Карту медіа». Усі ці документи ми плануємо сформувати та пустити в роботу після остаточного оновлення комунікаційної стратегії Cedos, тобто уже найближчим часом, — каже керівник комунікаційного відділу Cedos Андрій Смірнов. — Консультації зі Stratcom стали для нас хорошою «домашньою роботою»: усі вищезгадані документи — це найкращі практики, про які ми може і думали, та не мали хорошого живого прикладу для реалізації”.

 

Завдяки менторській підтримці аналітичні центри не просто розробили, а й успішно реалізували незалежні комунікаційні кампанії, об’єднані спільним баченням — донести до суспільства, що євроінтеграція України — це не лише про політику чи реформи, а й про щоденну якість життя, про рівні права та можливості для всіх.  Ці кампанії водночас і підвищили видимість аналітичних центрів, і допомогли розвінчати стереотипи та поширити кращі практики. Кампаній охопили розмаїття тем — від прозорих і справедливих умов оренди житла без дискримінації до безпеки від насильства у цифровому просторі. Від важливої ролі гендерної рівності на ринку праці для ефективної відбудови України та її євроінтеграції до аудиту безпеки територій як інструменту щоб зробити свою громаду по-європейськи комфортною та безпечною.

Марія Володіна відзначає, що 20 комунікаційних кампаній, реалізованих аналітичними центрами, охопили понад 9,3 млн. українців та українок в усіх регіонах України.

Цей проєкт показав: навіть у складний час, з обмеженими ресурсами, аналітичні центри можуть посилювати свою комунікаційну силу — якщо мають підтримку, бачення й простір для розвитку.

Матеріал підготовленов рамках проєкту «Мережа гендерних аналітичних центрів: посилення спроможності задля розробки передових політик, оцінки впливу, стратегічної адвокації та сфокусованих комунікацій щодо політик», що виконується Українським Жіночим Фондом за підтримки Європейського Союзу. Відповідальність за зміст матеріалу несе УЖФ.