Допомогти помічницям

У березні 2020 року, невдовзі після запровадження карантину, до Благодійного фонду «Посмішка дитини» зателефонувала Тетяна Терен, директорка «Територіального центру соціального обслуговування” Пологівської ОТГ Запорізької області. Вона попросила тканини, придатної для пошиття масок. Жодних засобів захисту від інфекції ані отримати, ані придбати на початку карантину сільська соцслужба не могла. Для фонду це був перший дзвоник: проблему слід вирішувати комплексно. 

Виклик: захистити соціальних працівниць від коронавірусу і професійного вигорання

Кожна з тридцяти п’яти соцпрацівниць пологівського центру соціального обслуговування щодня приходять до чотирьох самотніх літніх жінок. Кожен візит триває близько двох годин. Клієнтки здебільшого немічні, тож соцпрацівниці ходять за них у магазин, готують, прибирають, сплачують комунальні послуги, роблять нескладні перев’язки, допомагають із гігієною. До карантину низку послуг надавали у приміщенні територіального центру. В березні центр зачинився, всі сервіси перенесли до клієнток. Таким чином, замість чотирьох візитів соціальні працівниці мусили здійснювати вісім. Більшість із них удома чекали діти-школярі і хатня праця, якої також стало більше.

До фізичних перевантажень додались емоційні: жінки боялись заразитися самі і принести недугу додому. Для клієнток соцпрацівниці були єдиним живим каналом зв’язку із зовнішнім світом. Старенькі ділилился страхами, ставили запитання, на які у жінок не було відповідей. Терміново потрібно було навчити їх, як захиститися від коронавірусу, яку інформацію про загрозу і профілактику доносити до клієнток, як вибудувати психологічні кордони, щоб не пускати чужі тривоги у своє життя. Уже в перші тижні карантину всім соціальним працівницям була потрібна психологічна допомога: у підвішеній ситуації люди перестають бачити світло в кінці тунелю і професійно вигорають.

Благодійний фонд «Посмішка дитини» співпрацює з шістьма центрами надання соціальних послуг у Запорізькій і в Донецькій областях. Допомоги потребували 115 співробітниць цих центрів.

Рішення: вебінари, консультації психолога, пам’ятки

Завдяки підтримці Українського Жіночого Фонду БФ «Посмішка дитини» не обмежився роздачею індивідуальних наборів противірусного захисту (маски, рукавички, санітайзери, бахіли), а розробив пілотний проєкт комплексного захисту соціальних працівниць у надзвичайних умовах.

Фонд записав вебінар, який давав чіткі відповіді на першочергові запитання: техніка особистої безпеки під час пандемії; моніторинг та алгоритм дій у разі виявлення ознак COVID-19 у людей, які отримують соціальні послуги; інформування мешканців громади щодо COVID-19 та оновлена система перенаправлення гуманітарних потреб (соціальним працівницям щотижня пояснювали, куди слід спрямовувати клієнтів за тих чи інших обставин). Навчання не вимагало присутності онлайн у конкретний час. Жінки дивилися вебінар, коли  було зручно. Після перегляду кожна учасниця проходила тест, який допомагав закріпити інформацію. У віддалених районах, де соціальні працівниці не мають постійного доступу до інтернету, формувалися групи до 5 жінок, які разом дивилися вебінар у приміщенні управління / відділу соціального захисту населення.

Інформацію вебінару адаптували до формату пам’яток та інфографіки, яку можна зберігати на смартфоні. Пам’ятки надрукували не лише для самих соцпрацівниць, а й для того, щоб вони роздавали їх підопічним.

Упродовж двох місяців два професійні психологи надавали соціальним працівницям групові та індивідуальні консультації телефоном та через відеозв’язок.

Представники фонду «Посмішка дитини» також давали перевірену інформацію про те, як убезпечитися від коронавірусу, пов’язаної з ним паніки або депресії, як не втратити роботу, як виховувати дітей в екстремальних обставинах – через публікації в соціальних мережах, в інтерв’ю мас-медіа.

Несподіванки антикризового проєкту

Найскладнішим під час реалізації проєкту було те, що працювати доводилося в непевності і серед постійних змін. Не було часу оновлювати карту потреб, усе відбувалося на ходу, - згадує представниця фонду Ірина Чорна. –Реформи не припинялися, під час карантину ухвалювалися нові постанови, які додають роботи соціальним працівницям. Однак їх не було кому навчити нових стандартів і принципів

Що далі: від реакції на кризу до системних змін

Комплексну програму навчання і підтримки соціальних працівниць, розроблену БФ “Посмішка дитини” і апробовану під час карантину у двох областях, легко масштабувати на всю Україну. Навички дистанційної роботи, здобуті під час карантину, допоможуть проводити подальші навчання швидко та ефективно за будь-якої епідеміологічної ситуації.