Просто про складне або як Український Жіночий фонд підсумував комунікаційні кампанії проєкту «Рівність заради безпеки»

У чому секрети успіху і невдач інформаційних кампаній громадських організацій? Як говорити про права жінок і гендерну рівність, щоб нас не лише чули, а розуміли і підтримували? Про ефективні комунікації у громадському секторі спілкувалися понад сто п’ятдесят  учасниць дискусії «Комунікація про складне: ґендер та інші суспільно важливі теми», яка відбулася в Києві 24 вересня 2020 року.

Упродовж карантину Український Жіночий Фонд разом із партнерами провів сотні нарад, вебінарів, презентацій і пресконференцій онлайн, шукаючи баланс між активним залученням аудиторії і дотриманням норм безпеки. Дискусія «Комунікація про складне» проходила у змішаному форматі: частина спікерок і спікерів мали змогу спілкуватися наживо, решта представниць жіночих/феміністичних організацій приєднувалися до майстер-класів і обговорень через zoom. Промодерувала подію координаторка проєкту з гендерних питань та експертка відкритої бази «Спитай жінку» Кампанії проти сексизму у політиці та ЗМІ «Повага», журналістка Ірина Славінська.

Подія підсумувала досвід комунікаційної кампанії в рамках проєкту Українського Жіночого Фонду (УЖФ) «Рівність заради безпеки». Проєкт мав на меті пояснити українцям і українкам принципи і завдання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека», наблизити Національний і регіональні плани дій з виконання резолюції до місцевих потреб, щоб коаліції громадських організацій, органів місцевого самоврядування та силових структур у Вінницькій, Дніпропетровській, Запорізькій, Луганській та Хмельницькій областях створили умови для рівної участі жінок у процесах відновлення миру і запобігання конфліктам. У межах проєкту коаліції розробляли і втілювали інформаційні кампанії. Україна – перша держава, яка прийняла Резолюцію у стані військового конфлікту. Перші практики комунікацій про права і можливості жінок захищати свою країну на рівні з чоловіками засвідчили, що для цього потрібна комунікаційна стратегія. Інакше меседжі наштовхнуться на нерозуміння або навіть спротив.

Про такий досвід розповіла Ольга Шулік, координаторка комунікаційної кампанії проєкту УЖФ «Рівність заради безпеки» в Дніпропетровській областіПерші публічні виступи про жінок у секторі безпеки були сприйняті як загроза примусової служби в армії для жінок. Кампанію підтримали ветеранки і волонтерки, які приєдналися до комунікаційної кампанії із власними життєвими історіями. Олена Єна, керівниця програми «Жінки – лідери» Національного Демократичного Інституту навела приклади ефективних комунікаційних кампаній, які пропонують інструменти досягнення ґендерної рівності. Зокрема #вибориБЕЗсексизму – чат-бот, куди можна повідомити про тиск на жінок під час виборів і отримати пораду від правозахисниць.

Навіть у людей, які підтримують демократизацію і соціальну справедливість, глибоко вкорінені стереотипи про ролі жінки і чоловіка в суспільстві. Про це свідчать результати фокус-груп, про які говорила Інна Підлуська, заступниця директора Міжнародного фонду «Відродження». Комунікувати ґендерну рівність вона радить через спільні цінності: гордість за Україну, освіту, повагу. Фахівці з комунікацій Ярина Ключковська і Андрій Міщенко погоджуються, що жіночому руху варто вплітати свої повідомлення в те, що хвилює і цікавить людей. Соціологія свідчить, що це війна, низькі зарплати і пенсії, підвищення тарифів на комунальні послуги і цін на основні товари, безробіття і коронавірус. Експерти наголосили: комунікуючи складне, не варто боятись емоцій, мозок обробляє їх у п’ять разів швидше, ніж факти.

Урядова уповноважена з питань ґендерної політики Катерина Левченко натомість просила користуватися перевіреною інформацією, читати свідчення і документи з першоджерел, а не інтерпретації. Вона згадала про свіже Дослідження антиґендерних рухів, проведене на замовлення УЖФ. Результати аналізу big data свідчать: фейки і маніпуляції про права жінок – інструмент гібридної війни. Домисли з’являються там, де бракує фактів.

«Український Жіночий Фонд закликає уряд приймати новий Національний план дій з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека» на період 2021-2023 з комунікаційною стратегією. Регіональні плани дій також повинні включати стратегію комунікації участі жінок у захисті, миротворчості, безпеці і відповідати на потреби жінок у кожному регіоні, говорити з ними однією мовою», – зазначила Наталія Карбовська, директорка зі стратегічного розвитку Українського Жіночого Фонду (УЖФ).

Дискусію організували і профасилітували Український Жіночий Фонд спільно з кампанією проти сексизму «Повага» за підтримки Європейського Союзу.