Волинські підприємиці виходять із кризи не виходячи з дому

Створення Волинської жіночої бізнес-спільноти – основне досягнення проєкту «Розширення економічних можливостей жінок-підприємиць Волині в період пандемії». ГО «Розвиток Волині» –  одна із двадцяти переможниць конкурсу проєктів Українського Жіночого Фонду в межах програми грантів швидкого реагування для просування економічних можливостей за фінансування ЄС.

Виклик: пережити економічну кризу і побудувати стратегію підприємництва у постковідному світі

Підприємиці Луцька та Волинської області, зіштовхнувшись із локдауном, почали шукати ідей збереження й розвитку своєї справи. Особисті контакти, вебінари, статті – інформація приходила розпорошена і загальна. Вона не давала відповідей на запитання, що реально відбувається в мікро- та малому підприємництві регіону, як діяти зараз і підготуватися до роботи в післякарантинному середовищі.

Рішення: вісімнадцять тренінгів, чотири зустрічі тематичних кластерів і платформа взаємопідтримки місцевого жіночого бізнесу

ГО «Розвиток Волині» побудувала навчальну програму таким чином, що учасниці могли обирати найактуальніші для себе теми, серед яких: створення партнерських бізнес-моделей у період кризи, налагодження онлайн-продажів; емоційний інтелект, стресостійкість, стратегії соціальної взаємодії та комунікації; оподаткування та звітність; програми й застосунки для спрощення ведення бізнесу, організація віддаленої роботи, моделі бізнес-стратегування, розширення рекламної та маркетингової діяльності, антикризовий SMM; управління фінансами; особистий бренд, соціальне підприємництво та соціально відповідальний бізнес.

Загалом тренінги відвідали 183 жінки. Навчання проводили представниці консалтингових і рекламних агенцій, мистецького хабу, міжнародних навчальних програм. Навчальна сесія тривала три години. Учасниці проєкту зазначили, що окрім інформації від тренерів, цінними були обговорення: розбирали ситуації з точки зору фахівця й учасниць, які зіштовхувалися з подібними проблемами у своїй бізнес-практиці. Важливо було побачити свій бізнес очима потенційних клієнток і конкуренток. Так сформувалася Волинська жіноча бізнес-спільнота – комунікаційний, емоційний і фінансовий ресурс дружнього кола.

Несподіванки антикризового проєкту

Карантинні обмеження не дозволили провести ознайомчі візити на кооперативи. Тож ГО «Розвиток Волині» втілила ідею згуртування й мережування жінок через тематичні кластери й фінальну спільну зустріч. Наживо в них брали участь шістдесят підприємиць, іще двадцять отримували навчальні матеріали через мейл-розсилку та чат у телеграмі.

Початковий захід, не запланований в межах проєкту, профінансували самі учасниці проєкту (керівниці фінансового центру та культурного простору). Це свідчить про те, що підприємиці зацікавлені у Волинській жіночій бізнес-спільноті. Переважну частину спільноти складають самозайняті жінки, які зареєстровані як ФОП та представляють сферу послуг. Кожна третя з них має по 5-10 найманих працівниць і працівників.

Основним комунікаційним каналом спільноти став телеграм-чат, у якому жінки запитують одна в одної порад щодо ведення бізнесу, діляться можливостями, пропонують скористатися своїми товарами й послугами. У періоди, коли будуть дозволені офлайн-зустрічі, підприємиці домовились ділитися компетенціями в неформальній атмосфері. Наприклад, учасниця проєкту психологиня Людмила провела для жінок із бізнес-спільноти психологічний тренінг на тему емоційного інтелекту, а дизайнерка Ольга запропонувала провести майстер-класи із формування власного стилю та розбору гардеробу. ГО «Розвиток Волині» забезпечує приміщення для таких зустрічей.

Що далі: від реакції на кризу до системних змін

Більшість учасниць проєкту вже використовують практичні підказки  у щоденній роботі. Близько половини домовилися про партнерства й колаборації, які спробують втілити після зняття локдауну. Усі, хто відвідували тренінги й зустрічі зрозуміли, що криза – не час кидати або скорочувати власний бізнес, а навпаки – період, коли можна пробувати нове, креативне, про що лише мріяли раніше. Для багатьох заняття відкрили очі на ситуацію на ринку і принципи ціноутворення: підприємиці переглянули вартість своїх виробів та послуг.

Радіоведуча Вікторія Куманська познайомилася з проєктом під час свого ефіру, гостею якого була директорка ГО «Розвиток Волині» Ірина Колковська. Тематика анонсованих тренінгів настільки зацікавила журналістку, що вона стала учасницею проєкту. «Завдяки цьому спілкуванню моє хобі – внутрішнє озеленення приміщень – уже перетворюється на прибуткову справу. Завдяки порадам тренерок я з’ясувала, що на луцькому ринку є безліч пропозицій від ландшафтних дизайнерів, але жодної – про інтер’єри. Я дала оголошення й невдовзі отримала пропозицію від йога-студії. Замовникам настільки сподобалася моя робота, що вони прорекламували мене. Потекли нові замовлення. Я вже замислююся над тим, щоб відкривати ФОП».

Жвавий відгук викликала тематика поєднання соціальних і підприємницьких цілей. Під час зустрічей за кластерами сформувались концепції проєктів соціального підприємництва: сімейний екотуризм на базі зеленої садиби, організація жіночих ретритів, луцька турагенція для школярів, антикризовий центр для родин із дітьми з інвалідністю.

«Підприємиці вперше потрапили до кола підтримки. Для них стало відкриттям те, що в у суворому світі бізнесу можна дружити і допомагати одна одній, дарувати позитивні емоції, – підсумувала Ірина Колковська. – Наші учасниці чекають на продовження, особливо розвитку тем емоційного інтелекту, стресостійкості, комунікаційних навичок. Вони кажуть, що за курси такого високого рівня вони готові платити. У нас із ними навіть виникла ідея: якщо кожна зробить внесок за навчання, скажімо, 500 гривень, із цих внесків можна сформувати інвестиційний фонд. Результатом проєкту стане конкурс бізнес-планів, а переможниці отримають із цього фонду грант на втілення підприємницького задуму».