Виклик: під час локдаун-кризи у дівчат зі «свіжими» дипломами мало шансів на високий старт в ІТ-кар’єрі
Вимушене COVIDом соціальне дистанціювання підштовхнуло всіх до діджиталізації. IT-компанії, які зорієнтувалися в нових умовах, не лише не звільняли, а й наймали нових співробітників 2020 року. Водночас не так багато роботодавців готові давати перший професійний досвід, тим більше молодим жінкам. У суспільстві ще панують стереотипи про те, що інформаційні технології – не жіноча справа. А правда в тому, що, покидаючи стіни вишів, більшість випускниць і випускників не орієнтуються на ринку праці і не вміють перетворювати знання і вміння на продукти й сервіси. Як же стати конкурентоспроможною і почати професійний шлях або власну справу, якщо ти – дівчина, не маєш близьких людей у царині ІТ і ніколи не працювала в цій сфері?
Рішення: тримодульний інтенсив із діджитал-маркетингу, «м’яких» навичок і ефективного працевлаштування
ГО ТМЖК “Відродження нації” звернулася до ректорів і викладачів трьох тернопільських вишів, які готують фахівців ІТ. Технічний, економічний і педагогічний університети допомогли сформувати групу із тридцяти мотивованих студенток і випускниць, які прагнуть працевлаштуватись в ІТ-компаніях або започаткувати власну справу, пов’язану з діджитал-маркетингом. Розповідаючи про цю можливість на телебаченні, радіо, в соцмережах, координаторки проєкту Галина Кравець та Оксана Шлюсар наголошували: навчання орієнтоване на швидке підвищення кваліфікації, щонайменше сім слухачок отримають роботу вже за три місяці.
Конкурсний відбір, конкуренція на кожному етапі навчання і програма, яка відповідала інтересам і віку учасниць, стали запорукою успіху: не довелося жорстко контролювати ні відвідуваність, ні виконання завдань. Наприкінці кожного модулю учасниці виконували практичне завдання під керівництвом ментора і отримували оцінки. Чотирнадцятьох найуспішніших відібрали для співбесіди до ІТ-компаній.
Навчання складалося з трьох модулів. «Основи успішного працевлаштування» навчили дівчат створювати резюме, мотиваційні листи, портфоліо і самопрезентацію, готуватися до роботи в командах і проєктах, системно шукати бажану роботу, будувати персональний бренд. Завдяки модулю про вдосконалення особистісних якостей учасниці зрозуміли, як будувати взаємини у професійній сфері, відстоювати свої інтереси, не порушуючи прав інших людей; де брати впевненість у власних силах, як оцінювати свої здібності й потенціал, як продовжувати навчання в умовах пандемії та за будь-яких життєвих обставин. «Базовий курс із діджитал маркетингу» познайомив із трендами продажів та попитом на інтернет-маркетологів, розібралися зі структурами компаній, таргетуванням, збором і аналітикою даних, основами комунікації з клієнтами і партнерами. Студентки навчилися працювати з CRM системою HubSpot і отримали сертифікати про цю компетенцію.
Несподіванки антикризового проєкту
У липні-вересні 2020 року, поки тривало навчання, Тернопільська область потрапляла в червону зону небезпеки поширення COVID-19. Захист підсумкових проєктів учасниць, як і співбесіди в ІТ-компаніях, довелося проводити онлайн або на соціальній дистанції в масках.
Неочікувано потужний інтерес викликали стартапи. Вісім учасниць вирішили не найматися до ІТ-компаній, а започаткувати власні бізнеси, серед яких інтернет-магазини спортивного одягу, фруктової пастили та шкіряних галантерейних виробів сімейного виробництва. 21-річна Уляна долучилася до проєкту разом із двома одногрупницями. Під час навчання у них викиникла ідея об’єднатись і створити стартап.
Для дівчат важливими стали не тільки знання та навички, а й атмосфера довіри, відверте спілкування про ґендерні стереотипи і лінію поведінки, яка не дозволить стати жертвою дискримінації. Кожна четверта учасниця, яка намагалася підпрацьовувати, зіштовхувалася з упередженим ставленням, неприпустимими натяками та пропозиціями. Кожна десята отриувала нижчу оплату, ніж хлопці за таку саму роботу. А трьом учасницям проєкту відмовляли в роботі кур’єра швидкої доставки їжі, наголошуючи, що дівчата не справляться, тому шукають виключно хлопців.
Що далі: від реакції на кризу до системних змін
Процес і результати проєкту зацікавили Тернопільський IT Кластер. Об’єднання готове співпрацювати і частково фінансувати діяльність «ТМЖК «Відродження нації»». Випробувану під час втілення проєкту модель навчання можна застосовувати і для підвищення кваліфікації молодих фахівчинь інших професій, забезпечення економічної спроможності випускниць середніх спеціальних навчальних закладів. «ТМЖК «Відродження нації»» зацікавлена у стимулюванні соціальної відповідальності бізнесу і молодих фахівчинь – до створення стартапів із соціальними компонентами. Для цього потрібна підтримка донорів і створення мереж із іншими громадськими організаціями.