До Академії пані Алла прийшла влітку 2020 року з двома запитами: як виграти вибори та як добиватися ґендерної рівності в політичному і повсякденному житті. Додатковою цінністю стало розуміння бюджетних понять і процесів.
«У моєму підпорядкуванні шістнадцять бібліотек і клубів. Тому коли мені запропонували стати членкинею бюджетної комісії, я погодилась, адже так мала можливість впливати на розподіл бюджетів, щоб установи культури та дозвілля не фінансувалися за залишковим принципом, мали можливості для розвитку, а не виживання. У попередній раді деякі депутати навіть не розуміли, що таке проєктно-кошторисна документація – і при цьому вирішували долю села. Завдяки АЖЛ я стала компетентною у фінансових питаннях, на це звернули увагу – і тепер я не лише працюю в бюджетній комісії, а й упевнено в ній почуваюся», – переконана Алла Грабар.
«Навчилася давати відкоша сексизму»: що дає АЖЛ
Мати власну думку щодо політичних і фінансових питань не достатньо – її ще слід відстояти. «Під час навчання в Академії Жіночого Лідерства багато уваги приділялося питанням ґендерної рівності, сексизму, булінгу. Тепер я вмію не лише їх виявляти, а й давати відсвіч. Мені пощастило: чоловік підтримує мої прагнення, поважає в мені особистість, у нашій родині справжнє рівноправ’я. Але історії інших дівчат з АЖЛ вразили: багато з них терпіли знецінення, принизливі висловлювання щодо своєї зовнішності, розумових здібностей і прагнень не лише від політичних конкурентів і колег, а й від найближчих людей. Зверхнє ставлення до жінки в селі – поки що норма. Коли слухала історії дівчат, хотілося плакати. Але в Академії вчили не сльози лити, а вирішувати проблеми».
Уже на першій сесії ради пані Алла застосувала нові навички й одразу відчула їхню дієвість. «Один із депутатів перебив мене зі словами «Ну знаєш, Аллочко!» Я тут же відповіла, що Аллочка я для свого чоловіка, а для нього я – Алла Михайлівна. І що я проти панібратства в роботі. Запала тиша. І жінки, й чоловіки перезирались і чекали, що буде далі. А далі спілкування в раді стало більш цивілізованим і конструктивним: ніяких поцілунків і обіймів, ніяких «красунь» – ми депутатки й депутати. Мене більше не перебивають і не гигикають. Раніше в таких ситуаціях я замовкала, не знала, як поводитися. Завдяки Академії Жіночого Лідерства я переборола страх, не даю себе ображати і не соромлюся висловлювати свою позицію».
Випускниці АЖЛ допомагали одна одній під час виборів, і досі спілкуються: «Одні з нас балотувалися на голів громад, інші – на депутаток ОТГ, районних і навіть обласних рад. Я відчувала підтримку всієї України. Важливо навіть просто володіти інформацією: коли знаєш, що відбувається в інших, тебе вже не так просто ошукати. А співчуття й солідарність додають сил і впевненості. Так, ми познайомились в онлайні, але це не заважає нам в реальному житті ламати стереотипи про “місце жінки на кухні” і про “політику – не жіночу справу».
Говоріть із людьми та показуйте свої успіхи: побажання новим учасницям Академії Жіночого Лідерства
Тараканівська громада, в якій працює пані Алла – першопроходиця в Рівненській області, яка об’єднала заклади культури й бібліотеки в центри культури та дозвілля. Запорука вдалих рішень, з досвіду пані Алли, – це відкритість до людей, готовність чути різні думки. Тараканівська громада розвиває культуру за програмою, в основу якої лягло вивчення потреб мешканців та мешканок громади: “Ми йшли до шкіл, бібліотек, помешкань і запитували, яких заходів і майданчиків для спілкування бракує людям, як вони готові долучитися до змін. Ми знайшли ресурси і для модернізації, і для ремонтів, тому що стали культурними менеджерами. Час відходити від моделі завклубу, який “і швець, і жнець”: і підлогу миє, і дірки латає, і культуру робить. Людей не можна примусити працювати добре і злагоджено – однак можна вмотивувати й організувати”.
Алла Грабар планує залишатися депутаткою у своїй громаді, адже має великі амбіції щодо розвитку сільської культури: “Ми вже створюємо якісний культурний продукт і залучаємо ресурси, як бюджетні, так і грантові. Хочете гідної оплати – покажіть громаді, що ви робите. Через сарафанне радіо, публікації в медіа, соцмережах – піарте себе. Тим, хто виділяє фінансування, буде зрозуміло, навіщо вас підтримувати”.
Новим учасницям Академії Жіночого Лідерства пані Алла бажає перебороти внутрішній страх, іти від хати до хати. І перш ніж пропонувати свою кандидатуру на виборах чи ідеї розвитку громади, намагатися почути людей. А коли виконали обіцянку, повідомити, що зроблено і які наступні кроки. Люди розкажуть іншим про позитивний досвід – і це буде найкращою рекламою.
Академія Жіночого Лідерства (АЖЛ) – серія тренінгів, організованих Українським Жіночим Фондом та Національним Демократичним Інститутом у межах програми «Підтримка жінок-лідерок в Україні» за підтримки Міністерства міжнародних справ Канади. Навчальний проєкт має на меті розвинути потенціал жінок і мотивувати їх балотуватися на місцевих виборах та приєднуватися до процесів ухвалення рішень на місцевому (громада) та регіональному рівні. Проєкт також забезпечує менторську підтримку.
2020 року групи жінок-лідерок з усіх областей України навчались в АЖЛ та опановували техніки спілкування та залучення виборців, публічних виступів та роботи з медіа; створення іміджу кандидатки, основних повідомлень виборчої кампанії; розробку стратегії кампанії та фандрейзингу; принципи мережування та об’єднання зусиль жінок-лідерок для відстоювання прав жінок. Протягом навчання увага приділялася також протистоянню інформаційним атакам та психологічному насильству щодо політично активних жінок.
Кожна четверта випускниця АЖЛ перемогла на місцевих виборах 2020 р. П’ятдесят чотири з вісімдесяти чотирьох балотувалися. Більшість із тих, хто не увійшли до органів місцевого самоврядування цього разу, все одно бачать себе в політиці, розвивають громади і готуються до наступних виборів.