#ЯOбрала: розуміємо права жінок, підтримуємо вільний вибір

Ми хочемо, щоб про права жінок і рівні можливості в Україні говорили без табу не лише правозахисниці. П’ять публікацій під хештегом Oбрала – це наша спроба поговорити про ґендерну рівність передовсім із жінками та дівчатами, які НЕ представляють жіночі / феміністичні організації. Зі студентками, домогосподарками, мисткинями, підприємицями – з кожною, хто побачить ці тексти і картинки завдяки фейсбуку.

Український Жіночий Фонд – частина жіночого/феміністичного руху і водночас – ресурс для його розвитку. Для нас важливо, щоб організації, мережі і коаліції об’єднувалися навколо спільних цінностей.

 Наші цінності – це:

  • досягнення реальної рівності – рівних можливостей жінок і чоловіків у всіх сферах життя, а не лише на папері;
  • людина – основна цінність;
  • посилення жінок;
  • підтримка жінок у розвитку;
  • запобігання та усунення дискримінації жінок;
  • доступ жінок до ресурсіправо на вільний вибір.

Здавалося б, у жіночому русі (та й поза ним) знайдеться не багато людей, які не приймають такі цінності. Але коли справа доходить до конкретики і практики, виявляється, що всі ми вкладаємо в них щось своє, а подекуди навіть не можемо пояснити, що маємо на увазі. «Право на вільний вибір»: а між чим і чим обирати? Які варіанти вибору пропонує (або нав’язує) нам суспільна традиція, сім’я, школа, громада? Які моделі поведінки ми бачимо по телевізору, читаємо в соцмережевих історіях, чуємо від близьких?

Ми граємо певні ролі, часом і не розглядаючи альтернативні сценарії. Робимо, як усі, як велить традиція. Традиції – запорука стабільності, орієнтири, за які ми тримаємося в мінливому світі. Але будь-яке явище має право на переосмислення, на запитання «чому і навіщо». Якщо відповіді немає, тоді це віра. Якщо відповідь є – це вибір. Якщо запитання не можна ставити – це дискримінація і маніпуляція.

Пять запитань про рівність, які стосуються кожної

Ми хочемо ставити запитання про ґендерну рівність, пропонувати і обґрунтовувати відповіді. Дослідження, опубліковане торік Університетом Міннесоти засвідчує: країни з більшою ґендерною рівністю щасливіші за ті, де у жінок і чоловіків права і можливості не рівні.

Український Жіночий Фонд прагне, щоб кожна людина мала доступ до варіантів відповідей і обирала свідомо. Починаємо з того, що стосується кожної жінки: ґендерна самоідентифікація, роль у сім’ї і материнство, професійна самореалізація.

П’ять запитань, які постають перед кожною жінкою. Три варіанти відповіді до кожного. Два із них ми чуємо найчастіше. Третій пропонуємо ми: наш варіант відповідає сімом цінностям, які ми називали вище, і веде до реальної рівності жінок і чоловіків.

 

Як обрати і пояснити свій вибір?

У листопаді 2020 року ми запускаємо на фейсбук-сторінці Українського Жіночого Фонду п’ять постів із запитаннями і варіантами відповідей. Закликаємо читачок обрати варіант і пояснити свій вибір у коментарі до публікації. Ми навмисне не показуємо свій вибір одразу біля запитання на фейсбуці. Побачити наш варіант можна тільки тут, перейшовши за посиланням на цю публікацію. Ми не стверджуємо, що ця відповідь правильна. Для нас важливо, що свій вибір ми можемо пояснити. Для нас важливо, щоб жінка захотіла, наважилася поставити ці запитання, обдумала відповідь і сказала: Oбрала.

І «нехай ваш вибір буде відображенням ваших надій, а не страхів» (Нельсон Мандела, борець за права людини).

1) батьки пишалися мною;

2) вигідно вийти заміж;

3) мати  професію і гідну роботу.

1) «сміття з хати не виносити»;

2) жінка готує, прибирає, виховує дітей, а чоловік забезпечує родину;

3) партнерство, взаємна повага, довіра, рівний розподіл обов’язків.

1) до 25 років;

2) коли вийду заміж;

 3) чи народжувати і коли – особистий вибір, мій і мого партнера.

1) «скільки Бог дасть»;

2) двоє-троє;

3) стільки, скільки хоче і готова виховувати моя сім’я.

1) поміняти місцями хлопчиків і дівчат;

2) загроза національній безпеці;

3) бути собою, обирати партнера, роль у родині, будувати кар’єру без стереотипів.

Український Жіночий Фонд дякує за ініціативу і допомогу у втіленні комунікаційної кампанії #ЯОбрала Міжнародному Фонду «Відродження» та Open Society Foundation.